გაკვეთილის | ხალხური - "კოპალა" | ||||||||||
სწავლების
| დაწყებითი საფეხურის VI კლასი | ||||||||||
საგანი,მასწავლებლის | ქართული რუსუდან გონაშვილი | ||||||||||
მოსწავლის | 20 | ||||||||||
განსაკუთრებული | არცერთი | ||||||||||
სასწავლო |
მოსწავლეები ისწავლიან, როგორ შეიძლება მივიღოთ ახალი სიტყვა, როგორ იწერება ისინი,რამდენცნებიანი შეიძლება იყოს არსებითი სახელი.გაიგებენ, რომ ო-სა დაუ-ზე დამთავრებული არსებითი სახელები უკვეცელია | ||||||||||
ეროვნული | ქართ. VI. 2. მოსწავლეს აქვს მხატვრული ტექსტის გააზრებისათვის არსებითი მნიშვნელობის მქონე დეტალების შეფასების უნარი. ქართ. VI. 3. მოსწავლეს შეუძლია მართებულად წარმართოს საკუთარი სამეტყველო ქცევა მიზნისა და კონტექსტის შესაბამისად. ქართ. VI. 6. მოსწავლეს შეუძლია წაუკითხოს მსმენელს ტექსტი/ნაწყვეტი. ქართ. VI. 9. მოსწავლეს შეუძლია პირად გამოცდილებაზე დაყრდნობით იმსჯელოს ნაწარმოებში ასახული მისთვის გასაგები და მნიშვნელოვანი პრობლემების შესახებ. ქართ. VI. 9. მოსწავლეს შეუძლია პირად გამოცდილებაზე დაყრდნობით იმსჯელოს ნაწარმოებში ასახული მისთვის გასაგები და მნიშვნელოვანი პრობლემების შესახებ. ქარ. VI. 12. მოსწავლეს შეუძლია მედიატექსტების გაანალიზება; აქვს მულტიმედია ტექსტებზე მუშაობის საწყისი უნარ-ჩვევები. ქართ. VI. 14. მოსწავლეს შეუძლია პიროვნული და შემოქმედებითი გამოცდილების გამოყენება წერის პროცესში; აქვს მხატვრული წარმოსახვის უნარი. ქართ. VI. 15. მოსწავლეს შეუძლია სხვადასხვა სახის მიზნობრივი ტექსტის დამოუკიდებლად შექმნა. ქართ. VI. 16. მოსწავლეს შეუძლია ორთოგრაფიისა და პუნქტუაციის აუცილებელი წესების გამოყენება, გრამატიკული თვალსაზრისით მართებული სიტყვაფორმების აგება.
| ||||||||||
თანმიმდევრობა \აქტივობები | აქტივობა 1. მისალმება-1წთ. აქტივობა 2. ორგანიზაციული აქტივობა 3. საშინაო დავალების პრეზენტაცია - აქტივობა 4. ენობრივ მხარეზე დაკვირვება- ტექსტში გვხვდება არსებითი სახელები: ცხვარ-ძროხა, ხოცვა-ჟლეტა, ფშავ-ხევსურეთი. რამდენი სიტყვის, ფუძის შეერთებით არის მიღებული ისინი? შეაერთეთ სიტყვები:
რა ახალი სიტყვები მიიღეთ? როგორ მიიღეთ? რამდენ საგანს აღნიშნავს მიღებული რთულფუძიანი არსებითი სახელები? როგორ იწერება ეს არსებითი სახელები - დეფისით თუ უდეფისოდ? მიიღეთ ახალი სიტყვები შემდეგი ფუძეების შეერთებით
თანხმოვანფუძიანი სახელების ბრუნება, ფუძის კუმშვა აქტივობა 5. ვაბრუნოთ არსებითი სახელი კოღო, რტო, კუ, ბუ - 5-6 წთ. აქტივობა 6. დაველება-N4, N510 წთ. აქტივობა 7. გავარკვიოთ, რომელ ბრუნვაში დგას ფუძეუკვეცელი სახელები-დავალება N 6-8 წთ. აქტივობა 8. საშინაო დავალება - 2 წთ. | ||||||||||
შეფასება | მოსწავლეთა წარმატების დადგენისას გამოვიყენებ განმსაზღვრელ შეფასებას
| ||||||||||
რესურსი | VI კლასის
|
გაკვეთილის
გეგმა
გაკვეთილის | ხალხური - "ეთერისა და აბესალომის ამბავი" |
სწავლების
| დაწყებითი საფეხურის VI კლასი |
საგანი,მასწავლებლის | ქართული რუსუდან გონაშვილი |
მოსწავლის | 20 |
განსაკუთრებული | არცერთი |
სასწავლო |
მოსწავლეებს ეს გაკვეთილი დაეხმარება იმის გაგებაში, რომ ზღაპარი ეპოსის ერთ-ერთი ყველაზე უფრო ძველი და პოპულარული სახეა. რომ იგი ძალიან დიდი ხნის წინათ ზეპირად შეუქმნიათ ჩვენს წინაპრებს. ზეპირად იმიტომ, რომ იმ დროს, როდესაც ეს ზღაპრები იქმნებოდა, ჯერ კიდევ არ იცოდნენ ასოების წერა. შემდეგ კი ამ ზეპირად მონათხრობს ხალხი მოსმენით იმახსოვრებდა და კვლავ ზეპირად გადასცემდა შთამომავლობას. მრავალი ასეული წლის განმავლობაში ეს ზეპირი ფანტასტიკური მოთხრობები ასე გადადიოდა კუთხიდან კუთხეში და თაობიდან თაობაზე. გაიგებენ, რომ განსაკუთრებით დიდი იყო ზღაპრის დანიშნულება მანამ, სანამ ხალხი დამწერლობას განავითარებდა. მაგრამ არც დამწერლობას და არც წიგნს ზღაპარი არ მოუსპია. იგი მწერლობის მხარდამხარ ვითარდებოდა და ვრცელდბოდა, რადგან მას თავისი ფუნქცია და ტრადიცია ჰქონდა. |
ეროვნული | ქართ. VI. 2. მოსწავლეს აქვს მხატვრული ტექსტის გააზრებისათვის არსებითი მნიშვნელობის მქონე დეტალების შეფასების უნარი. ქართ. VI. 3. მოსწავლეს შეუძლია მართებულად წარმართოს საკუთარი სამეტყველო ქცევა მიზნისა და კონტექსტის შესაბამისად. ქართ. VI. 6. მოსწავლეს შეუძლია წაუკითხოს მსმენელს ტექსტი/ნაწყვეტი. ქართ. VI. 9. მოსწავლეს შეუძლია პირად გამოცდილებაზე დაყრდნობით იმსჯელოს ნაწარმოებში ასახული მისთვის გასაგები და მნიშვნელოვანი პრობლემების შესახებ. ქართ. VI. 9. მოსწავლეს შეუძლია პირად გამოცდილებაზე დაყრდნობით იმსჯელოს ნაწარმოებში ასახული მისთვის გასაგები და მნიშვნელოვანი პრობლემების შესახებ. ქარ. VI. 12. მოსწავლეს შეუძლია მედიატექსტების გაანალიზება; აქვს მულტიმედია ტექსტებზე მუშაობის საწყისი უნარ-ჩვევები. ქართ. VI. 14. მოსწავლეს შეუძლია პიროვნული და შემოქმედებითი გამოცდილების გამოყენება წერის პროცესში; აქვს მხატვრული წარმოსახვის უნარი. ქართ. VI. 15. მოსწავლეს შეუძლია სხვადასხვა სახის მიზნობრივი ტექსტის დამოუკიდებლად შექმნა. ქართ. VI. 16. მოსწავლეს შეუძლია ორთოგრაფიისა და პუნქტუაციის აუცილებელი წესების გამოყენება, გრამატიკული თვალსაზრისით მართებული სიტყვაფორმების აგება.
|
თანმიმდევრობა \აქტივობები | აქტივობა 1. მისალმება-1წთ. აქტივობა 2. ორგანიზაციული აქტივობა 3. მოსწავლეები აქტივობა 4. მოსწავლეებს ვთხოვ, გაიხსენონ მათთვის ცნობილი ზღაპრები,ვთხოვ ჩამოთვალონ ხალხური ნაწარმოებისთვის დამახასიათებელი რა ნიშნები აქვს ზღაპრებს? - აქტივობა 5. მინილექცია- ქართული ზეპირსიტყვიერება ერთ-ერთი უძველესი და უმდიდრესი ჟანრია. საუკუნეებს გაუძლეს და ჩვენს დრომდე მოაღწიეს წინაქრისტიანულმა, წარმართობისდროინდელმა ქართულმა მითებმა: ამირანის, კომპალას, პირქუშის, სამზევარისა და სხვათა სახით. დიდი ხნის წინათ იხსენიებენ ქართული წერილობითი წყაროები ზღაპარს, მას არაეთგზის ვხვდებით აგრეთვე ძველ ქართულ მწერლობაში. უნდა აღინიშნოს, რომ ამ ჟანრის მნიშვნელობა ძირითადად დღესაც იგივეა რაც მას უძველეს წარსულში ჰქონია. ჩვენს წინაპრებს ზღაპარი ესმოდათ, როგორც ფანტაზიის მეშვეობით შექმნილი, მოგონილი ამბავი და მას ყოველთვის სინამდვილის საპიპრისპირო მნიშვნელობით ხმარობდნენ: ერთ ძველ ნაწერში ვკითხულობთ: ,,არა ვითარცა ტყუილსა და ზღაპარსა, არამედ ჭეშმარიტსა ხილულსა ვიტყვ". ე. ი. ის ამბავი რაც ხილულია, თვალით დანახულია, ზღაპარი არ არის. სულხან-საბა ორბელიანის განმარტებითაც ზღაპარი ,, არს მოგონებულ ტყუილი ამბავად შემჭევრებული და არა ქმნილი მყოფობით", ე. ი. ზღაპარი მოგონილია და არა ნამდვილად მომხდარი ამბავი. ზღაპარი ერთ-ერთი ყველაზე უფრო მოძრავი ჟანრია. იგი იმთავითვე ძალიან იოლად გადადიოდა კუთხიდან კუთხეში და ქვეყნიდან ქვეყანაში. ქათულ ზღაპარში ნათლად ჩანს ჩვენი ხალხის ბედუკუღმართი წარსული, სოციალ-პოლიტიკური თუ ეროვნული გასაჭირი, ჩაგვრისა და უსამართლობის წინააღმდეგ თავგანწირული ბრძოლა, სოციალური უთანასწორობისა და შიმშილ-სიღატაკისაგან თავდაღწევაზე ოცნება, ანუ ხალხურ ზღაპრებში ჩვენი ხალხის წარსულია არეკლილი. ყველა ხალხის ზღაპერებში ის თემები, მოტივები და იდეებია წინ წამოწეული. რაც მისი შემქმნელი ისტორიისა და ყოფისათვის არის დამახასიათებელი. საქართველოში ზღაპარი ყოველთვის პოპულარული ყოფილა, მას დიდ პატივს სცემდნენ როგორც ხალხის იდეური აღზრდის ერთ-ერთ მძლავრ იარაღს, გართობისა და დასვენების საუკეთესო საშუალებას. ზღაპრის ეს უდიდესი ფუნქცია კარგად ესმოდა ხალხს. ზღაპარი მსმენელებს უნერგავდა იმედსა და სულიერ სიმტკიცეს, ხალისსა და ენერგიას. ზღაპარი, მართალია მეტ-ნაკლებად, მაგრამ მაინც გავრცელებული ყოფილა ; საქართვეოს ყველა კუთხეში და ყველა სოციალურ ფენაში. არსებობს ზღაპრების კლასიფიკაციის რამდენიმე სახე. ქართული ზღაპრების თანამედროვე კლასიფიკაციის მიხედვით, რომელიც პროფესორ მ. ჩიქოვანს ეკუთვნის, მიღებულია შემდეგი ჯგუფები: 1. ცხოველთა ეპოსი, 2. მისნური, ანუ ჯადოსნური ზღაპრები, 3. საყოფიერო-ნოველისტური ზღაპრები, 4. საგმირო ეპოსი, 5. ლეგენდები და 6. ანეკდოტები. აქტივობა 6. ტექსტის კითხვა და წაკითხულის ანალიზი- 10-15 წთ. მოსწავლეები კითხულობენ ტექსტს,საგანგებო ყურადღება ექცევა უცნობ სიტყვებს კითხვები წაკითხულის გასააზრებლად: როგორ მოევლინა ქვეყანას ეთერი? სად გაიზარდა? რატომ უარობდა იგი აბესალომის ცოლობას თავდაპირველად? რა შეჰფიცა მას აბესალომმა? სიყვარულის ნიშნად რა აჩუქა მას აბესალომმა? აქტივობა 7. გეგმის შედგენა ტექსტის მოკლე შინაარსის გადმოსაცემად- 5 წთ. აქტივობა 8. საშინაო დავალება - 2 წთ. |
შეფასება | მოსწავლეთა წარმატების დადგენისას გამოვიყენებ განმსაზღვრელ შეფასებას
|
რესურსი | აუდიომაგნიტოფონი |
გაკვეთილის
გეგმა
გაკვეთილის | ხალხური - "ეთერისა და აბესალომის ამბავი" |
სწავლების
| დაწყებითი საფეხურის VI კლასი |
საგანი,მასწავლებლის | ქართული რუსუდან გონაშვილი |
მოსწავლის | 20 |
განსაკუთრებული | არცერთი |
სასწავლო |
მოსწავლეებს ეს გაკვეთილი დაეხმარება იმის გაგებაში, რომ ზღაპარი ეპოსის ერთ-ერთი ყველაზე უფრო ძველი და პოპულარული სახეა. რომ იგი ძალიან დიდი ხნის წინათ ზეპირად შეუქმნიათ ჩვენს წინაპრებს. ზეპირად იმიტომ, რომ იმ დროს, როდესაც ეს ზღაპრები იქმნებოდა, ჯერ კიდევ არ იცოდნენ ასოების წერა. შემდეგ კი ამ ზეპირად მონათხრობს ხალხი მოსმენით იმახსოვრებდა და კვლავ ზეპირად გადასცემდა შთამომავლობას. მრავალი ასეული წლის განმავლობაში ეს ზეპირი ფანტასტიკური მოთხრობები ასე გადადიოდა კუთხიდან კუთხეში და თაობიდან თაობაზე. გაიგებენ, რომ განსაკუთრებით დიდი იყო ზღაპრის დანიშნულება მანამ, სანამ ხალხი დამწერლობას განავითარებდა. მაგრამ არც დამწერლობას და არც წიგნს ზღაპარი არ მოუსპია. იგი მწერლობის მხარდამხარ ვითარდებოდა და ვრცელდბოდა, რადგან მას თავისი ფუნქცია და ტრადიცია ჰქონდა. |
ეროვნული | ქართ. VI. 2. მოსწავლეს აქვს მხატვრული ტექსტის გააზრებისათვის არსებითი მნიშვნელობის მქონე დეტალების შეფასების უნარი. ქართ. VI. 3. მოსწავლეს შეუძლია მართებულად წარმართოს საკუთარი სამეტყველო ქცევა მიზნისა და კონტექსტის შესაბამისად. ქართ. VI. 6. მოსწავლეს შეუძლია წაუკითხოს მსმენელს ტექსტი/ნაწყვეტი. ქართ. VI. 9. მოსწავლეს შეუძლია პირად გამოცდილებაზე დაყრდნობით იმსჯელოს ნაწარმოებში ასახული მისთვის გასაგები და მნიშვნელოვანი პრობლემების შესახებ. ქართ. VI. 9. მოსწავლეს შეუძლია პირად გამოცდილებაზე დაყრდნობით იმსჯელოს ნაწარმოებში ასახული მისთვის გასაგები და მნიშვნელოვანი პრობლემების შესახებ. ქარ. VI. 12. მოსწავლეს შეუძლია მედიატექსტების გაანალიზება; აქვს მულტიმედია ტექსტებზე მუშაობის საწყისი უნარ-ჩვევები. ქართ. VI. 14. მოსწავლეს შეუძლია პიროვნული და შემოქმედებითი გამოცდილების გამოყენება წერის პროცესში; აქვს მხატვრული წარმოსახვის უნარი. ქართ. VI. 15. მოსწავლეს შეუძლია სხვადასხვა სახის მიზნობრივი ტექსტის დამოუკიდებლად შექმნა. ქართ. VI. 16. მოსწავლეს შეუძლია ორთოგრაფიისა და პუნქტუაციის აუცილებელი წესების გამოყენება, გრამატიკული თვალსაზრისით მართებული სიტყვაფორმების აგება.
|
თანმიმდევრობა \აქტივობები | აქტივობა 1. მისალმება-1წთ. აქტივობა 2. ორგანიზაციული აქტივობა 3. საშინაო დავალების პრეზენტაცია-10 წთ. აქტივობა 4. ტექსტის კითხვა და წაკითხულის ანალიზი- 10-15 წთ. მოსწავლეები კითხულობენ ტექსტს,საგანგებო ყურადღება ექცევა უცნობ სიტყვებს კითხვები წაკითხულის გასააზრებლად: თუ ჩანს მთხრობელის დამოკიდებულება მომხდარისადმი? რა გეჩვენებათ ამ ნაწარმოებში დაუჯერებლად? დამაჯერებლად? ჩვეულებრივ როგორ მთავრდება ხოლმე ხალხური ზღაპრების უმრავლესობა? რით განსხვავდება ამ ტექსტის დასასრული ზღაპრის ტრადიციული დასასრულისგან? რით ხსნით ამ გარემოებას? რა არის ამ ნაწარმოების თემა? იდეა? აქტივობა 5. გეგმის შედგენა ტექსტის მოკლე შინაარსის გადმოსაცემად- 5 წთ. აქტივობა 6. საშინაო დავალება - 2 წთ. |
შეფასება | მოსწავლეთა წარმატების დადგენისას გამოვიყენებ განმსაზღვრელ შეფასებას
|
რესურსი |
|
გაკვეთილის
გეგმა
გაკვეთილის | ხალხური - "ეთერისა და აბესალომის ამბავი" |
სწავლების
| დაწყებითი საფეხურის VI კლასი |
საგანი,მასწავლებლის | ქართული რუსუდან გონაშვილი |
მოსწავლის | 20 |
განსაკუთრებული | არცერთი |
სასწავლო |
|
ეროვნული | ქართ. VI. 2. მოსწავლეს აქვს მხატვრული ტექსტის გააზრებისათვის არსებითი მნიშვნელობის მქონე დეტალების შეფასების უნარი. ქართ. VI. 3. მოსწავლეს შეუძლია მართებულად წარმართოს საკუთარი სამეტყველო ქცევა მიზნისა და კონტექსტის შესაბამისად. ქართ. VI. 6. მოსწავლეს შეუძლია წაუკითხოს მსმენელს ტექსტი/ნაწყვეტი. ქართ. VI. 9. მოსწავლეს შეუძლია პირად გამოცდილებაზე დაყრდნობით იმსჯელოს ნაწარმოებში ასახული მისთვის გასაგები და მნიშვნელოვანი პრობლემების შესახებ. ქართ. VI. 9. მოსწავლეს შეუძლია პირად გამოცდილებაზე დაყრდნობით იმსჯელოს ნაწარმოებში ასახული მისთვის გასაგები და მნიშვნელოვანი პრობლემების შესახებ. ქარ. VI. 12. მოსწავლეს შეუძლია მედიატექსტების გაანალიზება; აქვს მულტიმედია ტექსტებზე მუშაობის საწყისი უნარ-ჩვევები. ქართ. VI. 14. მოსწავლეს შეუძლია პიროვნული და შემოქმედებითი გამოცდილების გამოყენება წერის პროცესში; აქვს მხატვრული წარმოსახვის უნარი. ქართ. VI. 15. მოსწავლეს შეუძლია სხვადასხვა სახის მიზნობრივი ტექსტის დამოუკიდებლად შექმნა. ქართ. VI. 16. მოსწავლეს შეუძლია ორთოგრაფიისა და პუნქტუაციის აუცილებელი წესების გამოყენება, გრამატიკული თვალსაზრისით მართებული სიტყვაფორმების აგება.
|
თანმიმდევრობა \აქტივობები | აქტივობა 1. მისალმება-1წთ. აქტივობა 2. ორგანიზაციული აქტივობა 3. საშინაო დავალების პრეზენტაცია - აქტივობა 4. ენობრივ მხარეზე დაკვირვება- ტექსტი ჩაწერილია კახეთში თუ ჩანს ეს ტექსტში და რითი დაასაბუთებთ? გაიხსენეთ რას ეწოდება ომონიმები. იპოვეთ ტექსტში ომონიმების ნიმუშები. ეთერის სილამაზის ნათელსაყოფად რა პირობითი ნიშნებია გამოყენებული? თქვენი აზრით, რისი სიმბოლოა ზღაპრის გმირების საფლავებზე ამოსული ია? ვარდი? ეკალი? რა მნიშვნელობით ვხმარობთ დღეს გამოთქმას "მურმანის ეკალი?" აქტივობა 5. დავალებაN 3 (აქტ. რვეული) - 5-6 წთ. აქტივობა 6. დაველება-N2. N4. -10 წთ. აქტივობა 7. - დავალება N 5. -8 წთ. აქტივობა 8. საშინაო დავალება (დავალება N1) - 2 წთ. |
შეფასება | მოსწავლეთა წარმატების დადგენისას გამოვიყენებ განმსაზღვრელ შეფასებას
|
რესურსი | VI კლასის
|
No comments:
Post a Comment